Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu

Odszkodowanie za wypadek w pracy - co warto wiedzieć?

Niestety wypadki w pracy mogą zdarzyć się każdemu z nas. Coraz więcej Polaków pracuje za granicą, gdzie wypadki są dosyć częste. Najprościej rzecz ujmując, wypadek w pracy jest nagłym zdarzeniem, które powoduje śmierć lub uraz fizyczny. Następuje on w związku z wykonywaną pracą przez daną osobę. Przyjrzyjmy się temu, co możemy zrobić, gdy dojdzie do wypadku śmiertelnego za granicą. O czym warto wiedzieć? Kiedy można ubiegać się o odszkodowanie za wypadek w miejscu pracy?
  • 07.10.2022 11:24
  • Autor: Grupa Tipmedia
Odszkodowanie za wypadek w pracy - co warto wiedzieć?

Wypadek w pracy

Odszkodowanie za wypadek w pracy interesuje wiele osób. Na początku jednak warto dowiedzieć się, czego dokładnie dotyczą takie wypadki. Do zdarzenia może dojść podczas:

  • wykonywania czynności zwykłych i poleceń przełożonego,
  • wykonywania czynności dla pracodawcy bez polecenia,
  • podróży służbowej w związku z obowiązkami zawodowymi,
  • drogi między siedzibą pracodawcy a miejscem pracy wskazanym przez pracodawcę. 

Okazuje się, że wypadki przy pracy dotyczą często branży produkcyjnej, czy też budowlanej. Osoby poszkodowane uzyskują odszkodowanie, które jest zadośćuczynieniem za szkody. Wiele zależy jednak od kraju, w jakim ma miejsce zdarzenie. Każdy kraj może bowiem stawiać na inne przepisy. Prawo w UE wskazuje, że gdy dojdzie do wypadku za granicą, odszkodowanie jest przyznawane pracownikowi na takich samych zasadach, jakie panują w danym kraju. 

Co robić?

Co zrobić, gdy dojdzie do wypadku w pracy za granicą? Pracodawca musi zapewnić pracownikowi bezpieczeństwo w miejscu pracy. Konieczne jest zapewnianie odpowiednich narzędzi do pracy, obuwia i odzieży ochronnej, czy też środków indywidualnej ochrony. Jeżeli ma miejsce wypadek w pracy za granicą, poszkodowany pracownik zgłasza to zdarzenie pracodawcy i służbom ratowniczym (w razie potrzeby). Wypadek trzeba udokumentować według norm BHP, obowiązujących w danym kraju. Pracownik nie powinien podpisywać żadnych dokumentów, które mają wątpliwą treść. Konieczne jest zebranie dokumentacji medycznej, rachunków za lekarstwa, wizyty lekarskie i rehabilitację. To podstawa do dochodzenia roszczeń z tytułu wypadku przy pracy. 

Odszkodowanie za wypadek przy pracy będzie nam przysługiwać wtedy, gdy spełnimy dwa warunku. Nie może upłynąć termin przedawnienia roszczenia. Poza tym, odszkodowanie należy nam się wtedy, gdy do wypadku doszło na skutek winy innego pracownika lub pracodawcy. Co ciekawe, odszkodowanie można uzyskać także, gdy praca odbywa się nielegalnie. W każdym przypadku trzeba indywidualnie przeanalizować daną sprawę. Pomoc adwokata w tym wypadku jest nieoceniona. 

--- Artykuł sponsorowany ---


Reklama