Należy wspomnieć, że normy hałasu na stanowisku pracy określone są w obowiązujących przepisach. Mowa o Rozporządzeniu Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 12 czerwca 2018 roku w sprawie najwyższych dopuszczalnych stężeń i natężeń czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy. Drugim ważnym aktem prawnym jest Rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 5 sierpnia 2005 roku w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy przy pracach związanych z narażeniem na hałas lub drgania mechaniczne.
Oba wspomniane rozporządzenia odnoszą się bezpośrednio do norm hałasu, wskazując ich maksymalne wartości, których przekraczać nie można. Często jednak trudno stwierdzić, czy hałas zbliża się do wartości granicznej, czy też ją przekroczył. Analizy nie można prowadzić samodzielnie, ale trzeba ją zlecić laboratoriom, które uzyskały akredytację Polskiego Centrum Akredytacji. To bardzo ważne, ponieważ badania wykonane przez jednostkę do tego nieuprawnioną nie wywołują żadnych skutków prawnych i nie można ich uznać za rzetelne.
Pomiar poziomu hałasu ma na celu weryfikację, czy urządzenia pracujące w konkretnym miejscu nie emitują szkodliwego dla zdrowia człowieka hałasu. Graniczne wartości, o których mówią wymienione wcześniej rozporządzenia, wynoszą 85 dB przy ośmiogodzinnym czasie pracy. Należy jednak wziąć pod uwagę także dwa inne parametry, czyli maksymalny poziom dźwięku, który nie może przekroczyć 115 dB oraz szczytowy poziom dźwięku. W tym przypadku granica to 135 dB.
Jak zatem przeprowadzić pomiar hałasu? Jak wspomnieliśmy, analizę może wykonać jedynie akredytowane laboratorium, takie jak Ekoperfex. Firma dysponuje profesjonalnym i dokładnym sprzętem pomiarowym, pozwalającym na uzyskanie rzetelnych wyników. Co więcej – sprawozdania z badania mogą posłużyć do celów dowodowych, gdyż przygotowywane są przez jednostkę uprawnioną do pomiaru poziomu czynników szkodliwych na stanowiskach i w środowisku pracy.
Ma to kluczowe znaczenie z pozycji pracodawcy, na którym ciąży obowiązek nie tylko dokumentowania badań, ale także podejmowania stosownych reakcji na zauważone nieprawidłowości. Analiza powinna być wskazówką w zakresie rodzaju środków ochrony indywidualnej, jakie powinni otrzymać pracownicy. Rażące przekroczenie norm musi także wywołać przegląd techniczny urządzeń, które mogą działać nieprawidłowo.